RSS

יש לך זמן

26 מרץ
יש לך זמן

יש לך זמן?

זמן הוא המשאב העיקרי ללא קשר למקצוע.

המומחה הכי טוב בתחומו רכש את מיומנותו ע"י חזרה בלתי פוסקת בעיסוקו לאורך זמן וכל פעולה שהוא מבצע דורשת זמן.

זמן הוא משאב שאיננו ניתן להחזיק במלאי ואיננו ניתן למחזור. השנייה, הדקה, השעה שחלפה שייכת לעבר. איננה קיימת עוד. מה שנשאר זה לנצל את זמן הווה כמיטב יכולתנו.

יש שיטות רבות לניהול הזמן ואפשר לבחור מתוכן את המתאימה ביותר לכל אחד על פי אופיו ודרך התנהלותו.

באופן כללי, יש מספר כללים בסיסיים אותם מזהים כחיוניים:

  • לשמור על סביבת עבודה מסודרת

    כי חוסר סדר הוא גורם מרכזי לבזבוז זמן שלנו ושל הסביבה ("מישהו יודע איפה המסמך XXX"?)

  • לתכנן את הזמן

    כי תכנון גורם לנו להתנהל עפ"י סדר הגיוני. השקעת מחשבה בתכנון משתלמת בחסכון בזמן בהמשך.

  • לשמור על הארגון / לנהל יומן

    ארגון וניהול יומן אישי ומשותף  מונע לבטים מה קודם ומה אח"כ. מה חשוב ומה דחוף.

  • לתעדף משימות

    קביעת סדר עדיפויות זו משימה מרכזית על מנת לעסוק בעיקר בדברים החשובים ולא להסחף לעסוק רק בדברים שלכאורה נראים דחופים.

  • לייעל

    יכולת העבודה בריכוז מיטבי לאורך זמן היא מוגבלת. עבודה רצופה ואינטסיבית ללא הפסקות היא לא יעילה. העבודה בשלבים של ירידה ברכוז נופלת באיכותה. יש שיטות שנות ליעול (ראה דוגמה בהמשך).

  • להתמקד

    מיקוד במשימה עיקרית עפ"י התעדוף חיונית לביצוע משימות והשלמת משימות עד סופן.

  • לסיים משימות

    משימות לא גמורות מצטברות ועושות "בלגן" ביומן, בתעדוף, במיון עפ"י קריטריונים של "חשוב", "דחוף" ועלולות להפוך משימות חשובות לדחוית.

  • לנצח את הדחיינות

    דחיינות רעה מכל בחינה. היא מעמיסה על צבר המשימות, על המצפון, על התוצאות על ההערכה העצמית ושל הסביבה. התמודדות מיידית עם הדברים המעיקים היא הדרך הרצויה על מנת לא להיגרר לדחיינות.

דוגמה לתעדוף עפ"י "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד" של סטיבן קובי:ניהול זמן

חשוב ודחוף – ניהול משברים מיידים / כיבוי שריפות – רצוי לבדוק היטב אם המשימות הן באמת כאלה.

חשוב – משימות שהן בד"כ לטווך הארוך. אסטרטגיה, חזון, פיתוח אישי ושל מקום העבודה וכ'.

לא חשוב – לעתים קרובות דחוף ללא הצדקה כמו ישיבות מיותרות, שיחות טלפון ארוכות, הזמנות שקבלנו מתוך נימוס וכ'.

מיותר – כל אותם "בולעי זמן" כמו צפייה בטלויזיה, גלישה ברשתות חברתיות, ארוחות ארוכות באמצע היום ועוד.

דוגמה לשיטה מקובלת לשמירה על עבודה יעילה תוך ריכוז מרבי – שיטת "פומודורו"

השיטה שהומצאה ע"י פרנצ'סקו צ'ירילו בשנות השמונים המאוחרות גורסת שעבודה בפרקי זמן קצובים ולא ארוכים מייעלת את העבודה, תורמת לריכוז ולמיקוד.

נעזרים בשעון טיימר ונייר ועט.

קובעים משימה ומכוונים את שעון הטיימר ל-25 דקות. כאשר הטיימר מצלצל, לוקחים הפסקה של 2 – 3 דקות. וקובעים שוב את הטיימר ל-25 דקות. חוזרים על 4 פרקי זמן של 25 דקות עם

עם הפסקות קצרות של 2 – 3 דקות ביניהן. עם סיום כל פרק של 25 דקות מסמנים V ע"י המשימה שרשמנו לנו לאותו פרק זמן.

כל ארבעה פרקי זמן כאלה לוקחים הפסקה ארוכה יותר של 15 – 30 דקות.

ההפסקות עוזרות להטמיע את מה שבוצע במהלך הזמן.new-piktochart TIME

©

מעוניינים לרכוש כלים לניהול זמן?

http://www.consult-top.com

©רונן טופל – מאמן אישי/מנטור לקריירה ועסקים

 
2 תגובות

פורסם ע"י ב- מרץ 26, 2017 ב- אימון אישי

 

2 תגובות ל-“יש לך זמן

  1. מרב נוב

    מרץ 26, 2017 at 3:11 pm

    שלום רונן
    קיבלתי פוסט שלך, הראשון אצלי היום.
    מוצאת חן בעיני שיטת פומדורו.

    מצאתי שגיאת הקלדה.
    "לעיתים קרובות דחוך ללא הצדקה כמו ישיבות מיותרות"

    מרב

    אהבתי

     

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

 
%d בלוגרים אהבו את זה: