RSS

מי לא רוצה לזכות באמון ולהאמין

20 מרץ
מי לא רוצה לזכות באמון ולהאמין

hector-martinez-comm

Credit: https://unsplash.com/@oria_hector

התפתחות אמצעי התקשורת והטכנולוגיה גורמים לשינויים עמוקים במבנה מערכות היחסים והקשר בכל התחומים.

ההבדל בין עובדים ותיקים לצעירים הולך ופוחת, לוותיק אמנם יש יותר ניסיון, אבל לצעיר יש ידע שהוותיק צריך להתאמץ ולעדכן, ככל שהוא מודע להתפתחויות.

צורת הניהול משתנה. מנהל שבעבר הגיע לתפקידו בזכות הידע והניסיון שלו בתחום, כבר לא חייב להיות כזה. הוא אמור להיות טוב בניהול, לעובדים הכפופים לו הידע הנדרש בתחום הספציפי. מנהל לא צריך לדעת יותר מעובד בתחום בו הוא עובד.

במשפחה, בגיל צעיר יחסית, לילדים ידע רב יותר מזה שהיה להוריהם בגילם והמיומנות הטכנולוגית שלהם רבה יותר. הילדים מעודכנים בהתפתחויות האחרונות בכל תחום בהם הם מתעניינים והפערים עם ההורים וחלק מהמורים, בידע ובגישה אליו נמחקים ויש מקרים בהם הפערים הפוכים.

בתחום החברתי, יחסים אישיים יכולים להתקיים גם ללא פגישה אישית, ממרחק. דפוסי קשר בין אנשים משתנים והופכים הרבה פחות אינטימיים.

הטכנולוגיה משפיעה על תחומים רבים מאוד, בין היתר בהתמחויות טכנולוגיות שונות שמתעדכנות תכופות ויוצרות צורך לרכישת ידע באופן תדיר.

מקצועות ומיומנויות שהיו נרכשים במהלך תקופות ממושכות הולכות ופוחתות ומיומנויות חדשות טובות עד הפיתוח הבא. לא זו בלבד שיש צורך בלימוד מתמשך אלא שהכל נעשה מהיר, קצר ובמקרים רבים זמני.

המרחקים מתקצרים, כך גם תהליכים מרובים. קצב החיים הוירטואלים והריאלים מהיר ותזזיתי. החשיפה האישית מתרחבת. הרגלי תקשורת כתובה משתנים בהתאם למספר התווים האופטימליים בתקשורת המקוונת. "אטיקט" הדואר האלקטרוני, המסרים המיידים וכ' מכתיבים כללי פנייה ונימוס חדשים, קצרים, תמציתיים ופעמים רבות בוטים. התזזיות, המהירות ומידיות של סיפוק רצונות, יוצרים, בין היתר, במקרים לא מעטים חוסר סבלנות וסובלנות. החיים במעגלים המהירים מובילים לתופעה דומה לכוח צנטריפוגלי שבעתיו מי שלא קשור היטב לציר המרכזי, נדחף לשוליים הק(ח)יצוניים של המעגלים.

זו, לעניות דעתי אחת הסיבות לכך שאנו עדים בשנים האחרונות, לתופעות של הקצנה בגישה, בהתנהגות, בדעות ובתפיסות הערכיות. ביטויים של תחושות הם "מדהימים", הפכנו מזרים גמורים ל"אחים" ו"אחיות". אירוע מהנה הפך ל"סוף!", מפגש אחרי פרידה קצרה מלווה בחיבוקים ונשיקות כאילו לא התראינו שנים. אי-הסכמה או חילוקי דעות מלווים לעתים קרובות באלימות מילולית בוטה ואפילו פגיעה פיזית חמורה והדוגמאות רבות.

ההקצנה היא ביחס לכל דבר. פוליטיקה, דת ואמונות,אהבה/שנאה, התחשבות/זלזול. הממוצע, האמצע הולך ונאלם ומי שלא מקדיש לכך מחשבה וכוונה ולא רוצה להיות "חריג" נמשך לתפוס צד בהיקפי המעגלים. אז יש סכנה שהאמצע, הציר, יקטן עד העלמות. הקשר והתקשורת בין הצירים מרכזיים, במעגלי החיים השונים נעשה יותר קשה ורופף בגלל ההתרחקות והמרחק הגדל בין הציר וההיקף. בכל סביבה בה אנחנו נמצאים ופועלים, חייבות להתקיים מערכות תקשורת כלשהי, רצוי חיובית ובונה, בינינו לבין הסובבים.

כל זה מהווה אתגר לא פשוט, בבית, בבית הספר, בעבודה ובחברה.

מערכות התקשורת מתנהלות ברבדים שונים בהתאם למקומנו במעגל המסוים, משפחה, בית ספר, עבודה, ידידים, בילוי, קניות, מרפאה וכ'.

טיב וסוג התקשורת נקבע כמובן, ע"י הצדדים המעורבים, אבל בעיקר ע"י המהות של מה שאנחנו מקרינים, משדרים ומה שעושים.

כל ביטוי שנשדר, ללא קשר לצורתו (מילולי, שפת גוף וכ') יגרום לתגובה בצד הקולט, חוסר תגובה מהווה בהחלט במקרה הזה, תגובה.

אם ברצוננו להיענות לאתגר ולגרום לסובבים במעגלים הצנטריפוגלים להישאר סמוכים לציר המשותף של הזדהות, מעורבות, נאמנות ולכידות, עלינו להפעיל את מיטב מרצינו על מנת שהמהות של מה שאנחנו משדרים ומה שעושים ישקפו את הערכים שלנו, של המשפחה, של הארגון, השייכות החברתית בכל התחומים.

בכל תחום כזה עלינו לדון ולהגדיר במשותף ערכים, חזון, מטרה ויעדים. לא די בדיבורים או תליית פוסטר על הקיר או על דלת המקרר. אלא בעיקר, לשתף בהגדרות, להראות דוגמה בעשייה ובהתנהגות.

אימוץ מנהגים באופן כזה תביא לתוצאות מהותיות יותר מהטבות חומריות כאלה ואחרות.

מנהיגים שעשייתם מוערכת, גורמים לסובבים לחקות את מנהגיו. מנהיג שלא רק מנהל ונותן הוראות, אלא משתף, מביא להפנמה ואז העשייה של כל פרט תורמת לכלל המערכת, אם מדובר בארגון, קבוצה או במשפחה. אז, יש הטמעת התפיסה ש"הארגון מצליח, אני מצליח, הארגון מצליח כולנו מצליחים". הצלחה מגבירה נאמנות, הזדהות, שייכות. תקשורת, התייעצות ושיתוף בלבטים וגם בהצלחות, מעורר שייכות ואכפתיות. אם יש קשר ושיתוף יש בקיצור, אמון.

ומי לא רוצה לזכות באמון ולהאמין?

שינוי לכיוון כזה כרוך בעבודה מסודרת ושימוש בכלים זמינים ואפקטיביים שאוכל לספק לכם. פנו אלי:

http://www.consult-top.com

©רונן טופל – מאמן אישי/מנטור לקריירה ועסקים

 
2 תגובות

פורסם ע"י ב- מרץ 20, 2017 ב- Uncategorized

 

2 תגובות ל-“מי לא רוצה לזכות באמון ולהאמין

  1. koalotgliliyot

    מרץ 22, 2017 at 11:54 am

    שמחה שגדלתי במקום שבו יש שיתוף וקשר ואמון ומקווה שאני מצליחה להנחיל זאת גם לבנותיי. תודה

    Liked by 1 person

     
  2. koalotgliliyot

    מרץ 22, 2017 at 11:54 am

    ורשומה

    אהבתי

     

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

 
%d בלוגרים אהבו את זה: